Skriva personligt brev

skriva personligt brev

Skriva personligt brev med bra struktur

Ett bra personligt brev ska vara tydligt och strukturerat. Ett tips är att dela in det i tre delar.

  1. Inled ditt personliga brev med att tydligt motivera varför du söker just den tjänsten. Vad fångade ditt intresse? Vad hos företaget och dess verksamhet lockar dig? Varför är du rätt person för tjänsten?
  2. Lyft fram de kompetenser och den erfarenhet du har kopplat till annonsen. Fokusera på nyckelord som finns i annonsen. Dessa nämner du när du skriver om dina färdigheter. Exemplifiera och hämta exempel från dina tidigare arbeten. Lyft gärna fram lärdomar du har skaffat dig under tiden du har arbetet med en viss uppgift. Beskriv också hur du har utvecklats inom olika områden.
  3. Avsluta ditt personliga brev genom att uttrycka din förväntan att få komma på intervju. Läs igenom det personliga brevet för att se att det har ett bra flyt och är säljande. Gör stavningskontroll och kontrollera att det är grammatiskt rätt skrivet. Undvik långa och krångliga formuleringar. Låt gärna någon annan läsa igenom det innan du skickar iväg det.

Väck intresse med ett personligt brev

Ett bra personligt brev ska få rekryteraren att tänka och känna:

  • Du väcker mitt intresse. Jag vill veta mer om dig.
  • Du vill jobba hos oss och kommer att vara motiverad
  • Du har kompetens att utföra arbetsuppgifterna
  • Du passar in i vår arbetskultur

Matcha dina kompetenser med annonsen

Innan du börjar skriva personligt brev studerar du jobbannonsen och ser vad som efterfrågas. Fokusera på följande:

  • Arbetsuppgifterna
  • Personliga egenskaper
  • Specifika kompetenser

Matcha ihop det med dina egna unika egenskaper och kompetenser när du ska skriva personligt brev. Efterfrågas exempelvis god samarbetsförmåga kan du nämna dina goda erfarenheter av att arbeta i projektform. På så vis blir ditt personliga brev mer trovärdigt.

Anpassa innehållet

En vanlig miss är att använda samma brev till alla ansökningar du gör. Det gäller att förklara varför du vill ha exakt det här jobbet och varför du passar för det. Sätt dig in i arbetsgivarens perspektiv, varför ska de anställa just dig? För att skriva personligt brev måste du alltså ta reda så mycket som möjligt om både tjänsten och arbetsgivaren.

Undvik detta

Krångla inte till det med detaljer och använd inte jargong eller branschord som många inte förstår. Tala inte om vad du inte kan. Dra inte ditt livs historia och berätta inte om negativa saker i ditt liv. Tänk på att det är ett affärsbrev, så uttryck dig professionellt. Var inte för hurtig och undvik uttryck som ”Tjenare” och ”Hallå där”. Du behöver inte uppge ålder eller civilstatus om du tror att det kan uppfattas som negativt.

Nästa steg: LinkedIn tips